Saturday 9 November 2013

Teks: Anisah Abd Rahman

Hari ini menu lunch saya dan anak-anak nasi kukus ayam berempah.

Kerana perut terasa tersangat lapar, terus je buat keputusan untuk beli bungkus.

Hari ini jumaat, maka suasana di simpang jalan BSP sangat meriah. Macam-macam gerai ada untuk dijadikan pilihan.

Dalam banyak-banyak kedai, gerai nasi kukus menjadi pilihan saya. Ada 2 kedai yang menjual nasi kukus.

Gerai ini berhampiran dan hanya diselangi kedai keropok lekor.

Gerai yg menjadi pilihan saya dikunjungi ramai orang dan ayam yg di goreng habis sehingga terpaksa menunggu yang di dalam kuali.

Selepas pesanan saya diterima, kami berlalu pulang. Sambil berjalan pulang, saya perhatikan gerai berhampiran yg juga menjual nasi kukus.

Saya melihat masih banyak ayam yang digoreng tidak terjual. Saya tidak tahu apa kelemahan dan kelebihan ini. Dan saya hanya mampu berdoa perniaganmya akan bertambah baik.

Perkara sebegini la yang menjadi kerisauan kenapa tidak ramai orang suka berniaga.

Ramai orang tidak sanggup kerugian, ye la. Untuk berniaga tidak la semudah seperti apa yang kita lihat.

Sekiranya ingin memasukki bisnes jualan makanan, pastikan makanan kita sedap dan mendapat sambutan.

Risiko lain yang perlu ditanggung ialah perlu mempunyai pelanggan yang ramai untuk menyukai masakan kita baru la perniagaan maju. Pendek kata, produk yang dihasilkan mestilah mantap.

Sebenarnya tiada apa yang perlu ditakutkan. Asalkan kita pandai memilih perniagaan yang bersesuaian dengan kita.

Tidak semua perniagaan memerlukan modal yang besar.

Sebagai contoh, saya memilih satu perniagaan yang modalnya kecil tetapi potensi nya besar.

Amway menjadi pilihan saya. Dengan bermodalkan RM90 saya berpeluang memulakan perniagaan yg besar dan terkenal serata dunia, mempunyai sistem yang kukuh, telah terbukti kerana sudah ramai yang berjaya.

Jadikan mereka yang berjaya sebagai mentor kita dan kita juga boleh berjaya seperti mereka.
M…M
Sehingga berjumpa lg.
Sent by Maxis from my BlackBerry® smartphone

No comments:

Post a Comment